Колективна онлайн медитация за прочистване на енергийното поле около България
(Всеки Понеделник, Сряда и Неделя от 22:00ч.)


          

Страници: [1]   Надолу
Сподели тази тема във Facebook Сподели тази тема във Facebook
Автор Тема: Джнана - Йога Медитация: Теория на Веданта  (Прочетена 1663 пъти)
Админ
Дидо
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1133


  • Град: Варна
  • dean.radnev
    WWW
    « -: Януари 09, 2010, 20:04:05 »

    "Джнана йоги вижда Атман навсякъде със своето око на мъдростта. В него няма абсолютно никакъв личен елемент. Няма мисъл за аза; никакъв егоистичен интерес. Нисшето "аз" е напълно унищожено. Той живее, за да служи на всички. Чувства, че светът е той самият, че всичко е самият той. Няма нито една мисъл или чувство за малкото лично аз. Той има космично виждане и чувство. Както реката се влива в океана, така и той се присъединява към океана от блаженство, знание и съзнание. Той мисли, чувства и работи за другите."
    Свами Шивананда
    "Веданта в ежедневието"


    Джнана е една от четирите основни пътеки на йога. "Джнана" означава мъдрост, и този вид йога представлява интелектуалният подход към духовната еволюция или реализацията. Чрез изследване и анализ умът изучава собствената си природа. Джнана йога е най-трудният път не защото е нещо повече, а защото преди да започне Джнана йога човек трябва да е овладял всички йогийски дисциплини:да има здрава основа от безкористно служене - да служи на човечеството без мисъл за лична облага; да обича Бога и да копнее да се слее с Абсолюта; да има здраво и силно тяло, контрол върху жизнените енергии и ума, преди да започне да го използва като средство за извисяване над този свят на невежество. Без тези предварителни условия той няма да има сили да върви по този път, ще се обърка, съблазни и отклони от илюзията на света и от машинациите на ума. Синтезът на всички видове йога изравнява неравновесията в живота. Без това пълно взаимопроникване има опасност човек да се превърне в сух интелектуалец от твърде много четене на книги.

    Джнана йога е еволюционен път към духовното осъществяване. Тя използва и съдържа различни методи за постигане на целта, но основното й средство е фиософията на Веданта. Веданта е система от знания, основаваща се на древните индийски текстове. Практикуването на Джнана йога включва изследване на природата на света, като се използва учението на Веданта.

    Веданта
    Фактически Веданта означава "край на Ведите". Нейна основа са ученията на Упанишадите, които представляват последните части на Ведите. Ведите са най-древните индийски текстове. Произходът им е неизвестен; смята се, че древните мъдреци, медитирайки върху Бога, са били осенени от вдъхновение. Ведите са четири: Риг Веда, Яджур Веда, Сама Веда и Атарва Веда.

    Риг Веда се занимава с въпроси и коментари върху света и природата на действителността. Яджур Веда съдържа всички ритуали и приношения, както и правилата за изпълнението им. В нея също са разгледани всички мантри. Сама Веда дава цялото знание за теорията и практиката на пеенето и музиката. Атарва Веда се занимава с магията и черните изкуства. Всяка от четирите Веди се състои от четири раздела: МАНТРА-САМХИТИ - химни-възхвала на Бога; БРАХМАНИ - наръчници за извършване на приношения и произнасяне на мантри; АРАНЯКА - мистични книги, които философски интерпретират ритуалите; и УПАНИШАДИ - които съдържат същността или частта от знанието във всяка от Ведите.

    Философията на Веданта се състои от ученията на всички Упанишади, познати на човека. Тя е всъщност една от шестте основни индийски философски системи. Индийската философия може да се раздели на шест категории или школи, всяка от които била създадена от мъдрец. Той я предал на учениците си, а те я доразвили. Тези шест системи са:

    1. ПУРВА МИМАНСА - основана от Джаймини. Тя предписва ритуалите за призоваване и умилостивяване на боговете и за достигане на Рая. ДХАРМА и АДХАРМА - справедливото и несправедливо действие, създават света, основан на наградата и наказанието.

    2. УТАРА МИМАНСА - основана от Махариши Вияса, е чиста недвойствена АДВАЙТА ВЕДАНТА. Според нея всичко е Брахман - непроявения Бог, а всичко, което изглежда, че съществува, е само проекция на този Абсолютен Брахман. Тя е и основата на Джнана йога.

    3. САНКХЯ - основана от Капила Риши, се различава от Веданта по това, че е дуалистична. Т.е. тя вижда разделение между материята - Пракрити, и духа - Пуруша. Според нея материалният свят - Пракрити - е създание и взаимодействие на трите гуни (качества): сатва, раджас и тамас (чистота, активност и инерция).

    4. ЙОГА - основана от Патанджали - е практическа система за концентрация и контрол на ума, защото умът е този, който създава илюзиите. Тя е сходна с Веданта, но според нея причината за сътворението е Пуруша (Брахман), недосегаем за кармата и времето. "Йога сутрите" на Патанджали (виж главите за Раджа йога) са същността на Раджа йога; макар че йога, коего означава "съюз", се използва за по-голям обхват дисциплини.

    5. ВАЙШЕШИКА - на Канада Риши - представлява материален или научен възглед за вселената. Според нея всички неща се състоят от основни единици - атоми. Това се оказа недостатъчно - сега учените знаят, че атомът може да бъде разделян до безкрайност и че същността на материята не може да бъде определена.

    6. НИЯЯ - на Гаутама Риши - смята, че Бог - ИШВАРА - е отговорен за създаването на света.

    Мисълта на Веданта, изразена в Утара Миманса, е предизвикателство спрямо всички други системи. Според нея освобождението не може да бъде достигнато чрез ритуал, действие, задължение или благотворителност. Законът на тази проявена вселена е промяната. Поради своето непостоянство тя не може да бъде реална. Само Брахман е действителен; светът на илюзията е нереален, а индивидуалната душа не е нищо друго освн самия Брахман. Тази Върховна Реалност е извън досега на ограничения разум и познаваемия свят. Само отричането, отказът от привързаността към всичко светско, може да доведе до познание за Абсолюта. Това се постига чрез процес на отрицание на всички светски желания, отъждествявания и определения. Това, което остава след като човек се отрече от всичко, е Бог.

    Философията на Веданта има троична основа - в ръкописи, разум и опит. Въпреки че основните източници са писмени, това не означава, че Веданта трябва да се приема на сляпо, без мислене. Разсъжденията са много необходими за разумното възприемане и разбиране на писмените източници. Последователят на Веданта използва логиката, за да разграничи действителното от недействителното, и след това отхвърля недействителното. Разумът може да обясни само онова, което има край. След като се изтощи в процеса на разграничение и отрицание на онова, което е недействително, когато достигне момента, от който всичко останало е действително, той също трябва да бъде отхвърлен.

    Докато пътят на Аза е в изтощителни интелектуални размишления и аналогии, езикът е полезен само тогава,когато показва природата на Действителното. Окончателният апелативен съд е интуитивно преживяване. Западната философия е склонна да отрича пряката интуиция. Тя води разума до ръба и го изоставя там. Веданта подхожда към Самореализацията чрез разума и след това го подтиква чрез интуицията към окончателния скок - пряката опитност.

    Според някои религии вселената е създадена от нищо, по прищявка на Бога, и отново ще пропадне в нищото. Нещо не може да бъде създадено от нищо. Напр. дървото е предшествано от невидима енергия във формата на семе. Бог не е създал вселената от нищо. Каква е била целта му? Той не е направил това от любов към човечеството, тъй като по времето на Съвторението не е имало хора. Според закона за запазването на материята и закона за запазването на енергията нито материята, нито енергията могат да бъдат създадени или разрушени; променя се само формата.

    За практическия живот няма значение дали светът, който познаваме, е действителен или не. Нима умиращият от глад, като види обсипано с плодове дърво, ще започне да анализира дървото и да брои листата, му вместо да откъсне плода? Нима ако на човек му се запали дрехата, той ще почне да се чуди откъде се е взел този огън, вместо да го изгаси? В безплодни интелектуални размишления и спорове се губи време и енергия. Идеите на един човек за Бога не възникват от разума. Те са се родили предварително, просто са отражение на идеите на други. Идеите на една група се различават от идеите на друга, както идеите на отделните хора. Веданта не се опитва да убеждава всички в едно. Тя предлага техника за преживяване на Върховната Реалност първо чрез размишления на разума, а после чрез пряка реализация.

    Въпреки че въпросите,които възникват в търсенето на духовното осъществяване нямат точни отговори чрез разума, размишлението - за разлика от спора - е необходимо, за да поведе по пътя истинския търсач на духовното. Ако умът е открит и свободен от предразсъдъци и предубеждения, размишлението може да доведе до пряко знание.

    Медитация и мантри
    Свами Вишну Девананда
    Активен

    tribalizm
    *
    Неактивен Неактивен

    Публикации: 34

    « Отговор #1 -: Март 04, 2013, 15:17:44 »

    Много хубав текст. Благодаря!
    Активен
    Страници: [1]   Нагоре
    Отиди на:  


    Подобни теми:
    Заглавие Започната от Отговори Прегледи Последна
    публикация
    Йога - какво е йога, видове и др.
    Йога
    delfin 14 3741 Последна<br />публикация Февруари 22, 2013, 15:11:11
    от Търсач
    Хата йога медитация - Кундалини
    Йога
    Админ 13 3856 Последна<br />публикация Юни 14, 2011, 20:10:23
    от notlike
    Бхакти йога и медитация
    Йога
    Админ 1 1292 Последна<br />публикация Март 15, 2012, 18:13:16
    от {-^-}
    Теория на струните
    Космогенезис
    izida 7 3542 Последна<br />публикация Февруари 28, 2010, 04:43:36
    от Еруин
    Теория за огледалата и приемането « 1 2 »
    Духовни връзки и взаимоотношения
    Уж-Ум 29 1782 Последна<br />публикация Октомври 21, 2011, 21:45:13
    от извън Вехонт

    Бог е Любов и е в мен, аз съм Любовта и с Бога в едно цяло с вярата и упованието в Бога аз съм неговото най-достойно проявление, за което той ме обича и облича в ризница от Любов, която да ме пази и закриля от всякакви зли сили и вмешателства в живота ми и в мен самия! Амин
    Ширинан | Психолог  © Copyright