Колективна онлайн медитация за прочистване на енергийното поле около България
(Всеки Понеделник, Сряда и Неделя от 22:00ч.)


          

Страници: [1]   Надолу
Сподели тази тема във Facebook Сподели тази тема във Facebook
Автор Тема: Йога сутрите (афоризмите) на Патанджали ...  (Прочетена 465 пъти)
Свързан
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 186


  • Град: Монреал, Канада
  • « -: Август 11, 2013, 18:27:30 »

    Здравейте.

    Мисля, че не е засегната тая тема тука, та реших да започна обсъждането.
    Ето едно описание за какво става въпрос:
    Йога сутрите са били съставени от Патанджали преди около 200 г пр. Хр. от устна традиция, датираща от незапомнени времена. “Сутра” на санскрит означава конец, следа и медицинският термин “сутура” (неподвижното свързване на костите на черепа) произлиза от сутра. Сутрите са били и много разпространена форма на писане в Индия по онова време—кратки, звучащи като афоризми фрази, които тогавашните йоги е трябвало да заучават наизуст, а после да изследват, проследяват и постепенно разбират.

     

    Йога сутрите са събрани в четири пади. Макар често пада да се превежда като “глава на книга”, думата буквално означава “стъпало, ходило”. Краката и по-точно, стъпалата имат огромен символизъм в йога и като тема присъстват нашироко в индийската литература. Ние стоим върху стъпалата си, те са основната ни връзка със земята и затова отразяват начина, по които използваме телата си . Когато практикуваме асани, ние обръщаме огромно внимание на стъпалата и то не само когато буквално стоим върху тях. Да седиш в краката на учителя си, означава да бъдеш смирен, за да учиш. Така падите на Йога сутрите могат да бъдат разбрани и като основа, върху която да стъпим при изучаването на йога и като смирението, което ни е необходимо да ги постигнем.

    Най-общо, Патанджали ни дава мъдростта за практиката на йога и медитация с цел опознаването на истинската ни същност. По традиция, тази мъдрост се е предавала от учител на ученик—предаване на средствата за постигане на освобождаване.

    Макар терминът йога да се е появил във Ведите много преди Патанджали да напише сутрите, той първи дава разбираемо описание на йога метода към освобождаване. Патанджали говори от гледна точка на Самкхя философията и медитативната раджа йога и ни дава повечето от санскритските термини, които използваме днес.

    Патанджали ни кава, че чистата, блажена същност е вече постигната и всичко, което трябва да направим е да загубим интерес към онова, което не е тази същност. Това е доста праволинейно и ние научаваме всичко, което ни е нужно в първите 3 сутри. И случайно ако не сме го разбрали, той продължава да описва тази същност, практиките, които ще ни събудят, онова, което ще спечелим от практиките и накрая обяснява процеса на освобождение.

    Първата Самади пада започва с определение на йога като въздържане на съзнанието до състояние на равновесие, така че съзнанието да остане незасегнато докато наблюдава и да възприема нещата такива, каквито са. Той описва и природата на съзнанието, онова, което го разсейва и състоянието на самади, което се случва, когато съзнанието загуби интерес към нещата, които го разсейват. Всичко това може да е нещо съвсем ново за ученика по йога днес, свикнал да възприема йога като фитнес-упражнения.

    Поради съблазните във физическия свят, съзнанието развива желание за удоволствия и отвращение към страданието, породено от неизпълнените желания. Тъй като тези преобладават, съзнанието нормално не е спокойно. Втората Садхана пада от сутрите, както подсказва името й, ни дава практиките, които едновременно да предизвикат вътрешното ни блаженство и да елиминират разсейването на съзнанието. Тази практика на осемте степени на йога всъщност е ащанга йогата на Патанджали.

    Третата Вибхути пада се занимава с последните три степени на ащанга йога—концентрация, медитация и самади, които се наричат с общото име самяма. Обсъдени са и ползите от практикуването на самяма, сред които е способността да придвижваш съзнанието си както си искаш във времето, а с него и тялото.

    Ученикът, постоянстващ в практиките на осемте степени на йога, може да постигне различни сили, наречени сиддхи. Патанджали ги описва в четвъртата Кайваля пада, но предупреждава, че постигането на сиддхи не бива да ни разсейва или главозамайва, защото може да изгубим пътя си към освобождение. По-добре е само да се забележат сиддхите и да се продължи със садхана.

    В цялата книга ни се напомнят двете основни практики, които водят до крайното освобождаване, кайваля. Едната е вайрагя (безстрастие, непривързаност), а другата –вивека (дискриминация). В живота, всичко идва и си отива. Както в удоволствието, така и в болката можем да приемем онова, което идва при нас и да пуснем онова, което иска да си тръгне. В практиката на вайрагя, ние не само се оставяме изцяло, когато трябва, но на първо място не се привързваме към онова, което идва при нас с реката на изобилието. В практиката на вивека, ние се научаваме да правим разлика между съзнанието и наблюдателя на съзнанието (самата съзнателност). Когато можем да останем в състояние на съзнателност, познала себе си, ние опознаваме истинската си същност. Четвъртата пада описва резултата от всичките практики и мъдростите, до които йогинът стига когато изцяло и безвъзвратно се слее със същнотта си.

    Днес, повечето практикуващи йога започват директно с асана и пранаяма и дори асоциират йога с тях, но всъщност те са едва третата степен на йога. Мнозина не са чували за Йога сутрите или за Патанджали, някои не изпитват кой-знае какъв интерес към четенето на един толкова пълен с алюзии и философски обяснения текст. Но като инструктори и учители по йога, наш дълг е да преподаваме мъдростта на йога, а не само физическите техники, които биха загубили силата си без разбиране на мъдростта,която ги е породила. Тази мъдрост струи още от първата сутра: atha yoga-nu-sha-asanam—”Сега, инструкциите за йога”. Този афоризъм никазва, че йога се практикува сега—не утре или след два месеца, а във всеки настоящ момент. Тя се случва тук и сега, и практиката на йога е практика да бъдем тук и сега. Втората сутра пък ни дава определението на йога: Yogas chitta vritti nirodha—”Йога е спиране вълненията на съзнанието”. Дори да научите учениците си само да тези две неща,вие ще сте им дали ключа към рабиране на това какво е йога. Ето и някои алтернатични популярни преводи на това определение:

    “Йога е спиране промените на мислите”

    “Йога се случва в онова съзнание, което е спряло да се идентифицира с вечно променящите се възприятия.”

    “Йога е процесът, при който съзнанието спира да получава различни форми.”


    Източник: http://www.yogashala-bg.com/index.php?option=com_content&view=article&id=195:2011-09-07-18-39-13&catid=29:2011-07-08-02-33-05&Itemid=105

    Ето и линка към описанието кой е автора на афоризмите: https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B6%D0%B0%D0%BB%D0%B8

    Целия текст на български не успях да намеря все още, но ще го търся.
    Нека тези които пишат тука и се оплакват, че се били изкълчили след като се били чепили с Йога, да попрочетат за какво става въпрос и после да решат дали да пишат подобни "експертизи" относно Йога.

    Живи и здрави :-).
    « Последна редакция: Август 11, 2013, 23:11:51 от Toddo » Активен

    Сатчитананда ...
    Свързан
    **
    Неактивен Неактивен

    Публикации: 186


  • Град: Монреал, Канада
  • « Отговор #1 -: Август 11, 2013, 22:36:48 »

    Ето линк към първите афоризми на Патанджали: http://yoga-meditation.us/patanjali/yoga-sutri.htm
    Активен

    Сатчитананда ...
    Страници: [1]   Нагоре
    Отиди на:  


    Подобни теми:
    Заглавие Започната от Отговори Прегледи Последна
    публикация
    Йога - какво е йога, видове и др.
    Йога
    delfin 14 3854 Последна<br />публикация Февруари 22, 2013, 15:11:11
    от Търсач
    Сахаджа йога « 1 2 »
    Йога
    sahaj 22 3503 Последна<br />публикация Януари 24, 2012, 22:30:02
    от Търсач
    Йога и мислите
    Йога
    Ivs.SY 3 1324 Последна<br />публикация Февруари 24, 2011, 12:41:08
    от Mitko R
    Раджа йога
    Йога
    bars_i 0 959 Последна<br />публикация Май 24, 2011, 23:37:46
    от bars_i
    ЙОГА ФИЛОСОФИЯТА НА ДЖНАНЕШВАРА И ПАТАНДЖАЛИ
    Йога
    Търсач 10 1330 Последна<br />публикация Август 11, 2013, 17:55:21
    от Свързан

    Бог е Любов и е в мен, аз съм Любовта и с Бога в едно цяло с вярата и упованието в Бога аз съм неговото най-достойно проявление, за което той ме обича и облича в ризница от Любов, която да ме пази и закриля от всякакви зли сили и вмешателства в живота ми и в мен самия! Амин
    Ширинан | Психолог  © Copyright