Колективна онлайн медитация за прочистване на енергийното поле около България
(Всеки Понеделник, Сряда и Неделя от 22:00ч.)


          

Страници: [1]   Надолу
Сподели тази тема във Facebook Сподели тази тема във Facebook
Автор Тема: Пранаяма  (Прочетена 4895 пъти)
delfin
Гост
« -: Ноември 09, 2009, 16:13:37 »

ВИДОВЕ ПРАНА И ТЕХНИТЕ ФУНКЦИИ

Нага, курма, крикара, девадата и дхананджая са петте подвида прана.

Функцията на прана е дишане, апана извършва изхвърлянето, самана - смилането, удана - гълтането. Тя приспива джива и отделя астралното тяло от физическото в мига на смъртта. Вияна извършва кръвообращението.

Нага извършва оригването и кихането.

Курма - отварянето на очите.

Крикара причинява глада и жаждата.

Девадата - прозяването.

Дхананджая причинява разпадането на тялото след смъртта. Когато и да умре един човек, той никога не се ражда отново, ако диханието му излезе от главата, след като пробие Брахмарандхра.

Цветът на праната

Смята се, че праната е с цвета на кръвта, на бисер или на корал. Апана, която е по средата, е с цвят на индрагора (бяло или червено насекомо). Самана е между цвета на чисто мляко и кристал, или има мазен и лъскав цвят, т.е. нещо между прана и апана. Удана на цвят е като апандура (белезникава), а вияна е виолетова (или с цвета на светлина).

Дължина въздушните потоци

Тялото на ваю е 96 пръста (210 см) по стандарт. Обикновената дължина на въздушния поток при издишване е 12 пръста (23.5 см). При пеене дължината му става 16 пръста (30.5 см), при ядене - до 20 пръста (39 см), при спане - 30 пръста(58.5 см), при полов акт - 36 пръста (70 см), а при физически упражнения е много повече. При намаляване естествената дължина на издишаните въздушни потоци (от 23.5 см), животът се удължава, а при увеличаване на потока продължителността на живота намалява.

Ценриране на праната

По време на сандхя (изгрев и залез) вдишайте прана отвън, изпълнете стомаха с нея, центрирайте я в ума, в центъра на пъпа, във върха на носа и в пръстите на краката. Така йоги се освобождава от всяка болест и умора. Чрез центриране на праната във върха на носа той достига господство над елементите на въздуха; в центъра на пъпа - разрушава всички болести; в пръстите на краката - тялото му олекотява. Онзи, който пие въздух чрез езика си, разрушава умората, жаждата и много други болести. За три месеца благата Сарасвати (богинята на речта) ще дойде в речта на онзи, който пие въздух с устата си по време на двете сандхи и в последните два часа на нощта, т.е. той ще стане красноречив и учен. За шест месеца той ще се освободи от всякакви болести. Като издърпва въздуха в основата на езика, мъдрецът пие нектар и се радва на всякакво благоденствие.

Дробовете

Тук му е мястото да кажем няколко думи за белите дробове и тяхната функция. Дихателните органи се състоят от два бели дроба, по един от всяка страна на гърдите, и от дихателни пътища, които водят към тях. Те се намират в горната част на гръдния кош. Белите дробове са разделени един от друг чрез сърцето, по-големите кръвоносни съдове и по-големите дихателни пътища. Те са гъбести, порьозни, а тъканта им е много еластична. Съдържат безброй много торбички, изпълнени с въздух. След аутопсия, когато се сложат в леген с вода, те плуват. Покрити са с фина серозна мембрана, наречена плевра, която съдържа серозна течност, за да предотврати триенето им по време на дишане. Едната страна на плеврата е плътно прилепнала към дробовете. Другата е прикрепена към вътрешната стена на гърдите. Чрез тази мембрана дробовете са фиксирани към гърдите. Десният бял дроб се състои от три дяла, левият - от два. Всеки дроб има връх и основа. Основата е обърната към диафрагмата - мускулната преграда между гръдния кош и корема. Върхът е разположен по-нагоре, към основата на врата. При пневмония се възпалява именно основата. Върховете на белите дробове, ако не получават достатъчно количество кислород, се засягат от туберкулоза. Това може да бъде избягнато чрез практикуването на капалабати и бастрика и упражнения за дълбоко дишане. Онзи, който практикува пранаяма, ще има мощен, сладък, мелодичен глас.
Проводната част се състои от носната кухина, фарингса (гърлото), ларингса (гръкляна), който има две гласни струни, трахеята (дихателната тръба), десния и левия бронх и по-малките бронхиални тръби. Когато дишаме, изтегляме въздуха през носа, и след като той премине през гърлото и гръкляна, отива в трахеята, оттам в десния и левия бронхи, които от своя страна имат безброй подразделения, наречени бронхиоли, завършващи в миниатюрните въздушни торбички на дробовете, които са милиони. Тези въздушни торбички на дробовете, ако бъдат разпрострени на равна повърхност, ще покрият площ от 1 400 000 кв. фута.

Въздухът се всмуква в дробовете чрез движението на диафрагмата. Когато тя се разширява, обемът на гърдите и дробовете се увеличава и външният въздух нахлува в така създадения вакуум.

Чрез гласните струни, разположени в гръкляна, се създава звукът. Гръклянът е нещо като звукова кутия. Когато гласните струни се напрегнат твърде много, като при пеене или непрекъснати беседи, гласът става дрезгав. При жените тези струни са по-къси. Затова те имат сладък и мелодичен глас. Броят на дишанията за минута е 16. При пневмония те стават 60, 70, 80. При астмата бронхиалните тръби се свиват в спазми. Оттам се появяват трудностите в дишането. Пранаяма отстранява спазмите или свиванията на бронхиалните тръби. Малко мембранозно плоско капаче покрива горната повърхност на гръкляна. То се нарича епиглотис. То предотвратява влизането на частици от храна или вода в дихателните пътища, т.е. действа като предпазна клапа. Ако храна или вода влезе в дихателните пътища, човек започва да кашля и частицата се изхвърля.

Дробовете пречистват кръвта. Тя тръгва по пътя си по артериите яркочервена и богато снабдена с животворни качества и елементи, и се връща по вените слаба, синя от отпадъчните материали. Артериите са съдовете, носещи чиста окислена кръв от сърцето към различните части на тялото. Вените са съдовете, които връщат нечистата кръв от различните части на тялото. Дясната страна на сърцето съдържа нечиста венозна кръв. От дясната страна на сърцето тази кръв отива в дробовете, за да се пречисти. Там тя се разпределя между милионите миниатюрни изпълнени с въздух торбички. Когато човек вдиша въздух, кислородът от въздуха влиза в контакт с нечистата кръв през тънките стени на подобните на косъм кръвоносни съдове на дробовете, наречени белодробни капиляри. Стените на тези капиляри са много тънки, като муселин или сито. Кръвта се процежда през тях. Кислородът прониква през стените на тези тънки капиляри. Когато влезе в контакт с тъканите, става нещо като горене.

Кръвта поема кислорода и освобождава въглероден двуокис, създаден от отпадъчните продукти и отровните вещества, събрали се в кръвта от всички части на системата. Пречистената кръв се носи от четирите белодробни вени към лявото сърдечно ухо и оттам към лявата камера. От камерата тя се изпомпва в най-голямата артерия, аортата. От аортата преминава в различните артерии. Преценено е, че за един ден 18 300 л кръв преминават през капилярите на белите дробове за пречистване.

От артериите чистата кръв влиза в тънките капиляри. Оттам лимфата от кръвта се процежда, къпе и храни тъканите на тялото. В тъканите става тъканно дишане. Тъканите поемат кислород и освобождават въглероден двуокис. Тези замърсявания се носят от вените в дясната страна на сърцето.

Кой е създателят на тази фина струтура? Чувствате ли зад това невидимата ръка на Бога? Структурата на това тяло без съмнение говори за Неговото всемогъщество. Вътрешният обитател на нашите сърца наблюдава работата на вътрешната фабрика като драща. Без неговото присъствие сърцето не може да помпа кръв в артериите. Дробовете не могат да пречистват кръвта. Молете се. Тихо Го почетете. Помнете Го винаги. Чувствайте Неговото присъствие във всички клетки на тялото.

Ида ипингала

От двете страни на гръбначния стълб има два нервни потока. Левият се нарича ида, десният - пингала. Това са нади. Някои ги смятат за десния и левия симпатикови нерви, но това са фини проводници, които носят прана. В ида се движи Луната, в пингала - Слънцето. Ида е охлаждаща. Пингала сгорещява. Ида тече през лявата ноздра, пингала - през дясната. Дишането върви един час през дясната ноздра и след това един час през лявата. Когато диханието върви през ида и пингала, човек е ангажиран в светски дела. Когато е отворена сушумна, той умира за света и влиза в самадхи. Йоги най-добре разбира докъде е стигнал, като види дали прана върви през сушумна нади, известна и като централната Брахма нади. Отляво на сушумна е разположена ида, а отдясно е пингала. Луната е тамастична по природа, а слънцето е раджастично. Оотровата идва от слънцето, нектарът - от луната. Ида и пингала показват времето. Сушумна е унищожителят на времето.

Сушумна

Сушумна е най-важната от всички нади. Тя поддържа вселената и пътя на вселената и пътя на спасението. Тръгвайки от гърба на ануса, по гръбначния стълб тя достига до Брахмарандхра в главата. Тя е неосезаема и невидима. Истинската работа на йоги започва тогава, когато сушумна се отвори. Сушумна върви по центъра на гръбначния стълб. Над половите органи и под пъпа е канда, който има формата на птиче яйце. Оттам излизат всичките 72 000 нади. От тях са 72 са по-известните. От тях главните са десет, и те именно носят различните видове прана. Тези десет главни нади са ида, пингала, сушумна, гандхари, гастиджива, пуша, юсасвини, аламбуша, кухух и санкини. Йогите трябва да познават надите и чакрите. Казва се, че ида, пингала и сушумна носят прана и техните божества са Луната, Слънцето и Агни. Когато прана се задвижи в сушумна, седнете за медитация. Ще изпаднете в дълбока дхияна. Ако навитата енергия кундалини тръгне нагоре по сушумна от чакра към чакра, йоги достига до различни опитности, сили и ананда.

Кундалини

Кундалини е силата на змията или спящата шакти, навита три и половина пъти, с лице надолу, в Муладхара чакра в основата на гръбнака. Без нейното събуждане самадхи не е възможно. Практикуването на кумбака пранаяма води до горещина, от която кундалини се събужда и тръгва нагоре по сушумна. Практикуващият има различни видения. След това кундалини преминава през шестте чакри и в крайна сметка се обединява с бог Шива, седнал в Сахасрара - хилядолистния лотос - на върха на главата. Достига се нирвикалпа самадхи и йоги постига освобождение и всичките божествени айсварии. Човек трябва да практикува контрол на дишането с концентрация на ума. Събудената кундалини, която достига Манипура чакра, може да слезе отново в Муладхара. Тогава отново с усилие трябва да бъде издигната. Човек трябва абсолютно да се освободи от желания и да бъде изпълнен с вайрагя (безстрастие), преди да се опита да събуди кундалини. Тя е като нишка, и е блестяща. Когато се събуди, съска като змия, ударена с пръчка, и влиза в отвора на сушумна. Когато преминава от чакра към чакра, умът се отваря пласт след пласт и йоги добива различни сидхи (психически сили).
Активен
delfin
Гост
« Отговор #1 -: Ноември 09, 2009, 16:16:43 »

Чекри

Чакрите са центрове на духовна енергия. Те имат съответствия във физическото тяло, в нервните плексуси, но не могат да бъдат видяни с очите. Само ясновидец може да ги види с духовните си очи. Има шест важни чакри. Те са: муладхара (с 4 листа) - при ануса, свадхищана (с 6 листа) - при половите органи, манипура (с 10 листа) - при пъпа, анахата (12 листа) - при сърцето, вишудха (16 листа) - при гърлото и аджна (2 листа) в междувеждието. Седмата чакра, известна като сахасрара, има 1000 листа. Тя се намира на върха на главата. Кръстният плексус съответства на муладхара, простатният - на свадхищана, слънчевия сплит - на манипура, кардиалния плексус - на анахата, ларингиалния - на вишудха и кавернозния - на аджна.

Нади

Надите са проводници от астрална материя, през които минават праничните токове. Те могат да се видят само с астралните очи. Те не са нерви. На брой са 72000. Важните са ида, сушумна и пингала. Сушумна е най-важната от всички.

Пречистване на надите

Казва се, че пранаяма е съюзът между прана и апана. Тя е три вида: издишване, вдишване и задържане. За правилното изпълнение на пранаяма те се свързват със санскритската азбука. В падмасана (поза лотос) практикуващият трябва да медитира, че на върха на носа му е Деви Гаятри, червенокожо момиче, заобиколено от безброй лунни лъчи, възседнало лебед, с жезъл в ръка. То е видимият символ на буквата А. Видимият символ на буквата U е Савини, млада бяла жена с диск в ръка, възседнала орел (Гаруда). Видимият символ на буквата М е Сарасвати, възрастна мургава жена, яздеща бик, с тризъбец в ръка. Той трябва да медитира, че единствената буква, върховната светлина - Пранава ОМ, е източник на тези букви. Като изтегля въздуха през ида (лявата ноздра) за интервал от 16 матри, той трябва да медитира върху буквата А; задържайки вдишания въздух за 64 матри, да медитира върху буквата U; след това да издиша за 32 матри, медитирайки върху буквата М. Той трябва да практикува по посочения ред отново и отново.

Когато постигне устойчивост в позата и абсолютен самоконтрол, йоги трябва, за да изчисти замърсяванията по сушумна, да седне в падмасана, и като вдиша въздух през лявата ноздра, да го задържи колкото е възможно по-дълго и след това да издиша през дясната. След това, като вдиша отново през дясната и задържи, да издиша през лявата, така че се вдишва през същата ноздра, през която е издишано. У онези, които практикуват според тези правила през лявата и дясната ноздри, надите се пречистват за три месеца. Йоги трябва да практикува прекъсване на дишането при изгрев, по обед, при залез и в полунощ, бавно, 80 пъти дневно, за 4 седмици. В началната фаза има потене, в средната се получава треперене на тялото, а в последната - левитация във въздуха. Тези неща са резултат от задържането на дишането в падмасана. Когато се получи пот, практикуващият трябва добре да изтрие тялото си. Чрез това то става здраво и леко. В ранния етап на практиката добра храна е млякото и ги. Като се придържа към това правило, човек става постоянен в практиката си и не усеща таапа (горене) по тялото. Както лъвовете,слоновете и тигрите постепенно се опитомяват, така и дишането, когато се контролира строго, се овладява.

Резултатът от практикуването на пранаяма е пречистване на надите, оживяване на гастричния огън, ясно чуване на духовни звуци и добро здраве. Когато, благодарение на редовната пранаяма, нервните центрове се пречистят, въздухът лесно преминава нагооре към устата на сушумна, която е в средата. Чрез свиване на мускулите на врата и на този по-долу, т.е. апана, праната влиза в сушумна, която е в средата, от западната нади. Сушумна нади е между ида и пингала. Праната, кооято обикновено се редува между ида и пингала, се задържа чрез дълга кумбака; след това заедно с душата, нейния придружител, тя ще влезе в сушумна - централната нади, на едно от три места, където намери място за влизане при такова задържане, и в пъпа, през сарасвати нади от запад. След такова влизане йоги умира за света, изпадайки в състоянието, известно като самадхи. Като изтегля нагоре апана и натиска надолу от гърлото прана, йоги се освобождава от старостта и става 16-годишен младеж. Чрез практикуването на пранаяма се изкореняват хроничните болести, с които се борят алопатичните, хомеопатичните, аюрведичните и унани лекарите.

Когато надите се пречистят, по тялото на йоги се появяват определени външни знаци - тялото е леко, свежо, стройно, гастричният огън се увеличава; изчезва усещането за безпокойство. Това са все признаци за пречистване.


ШАТ КАМИ - 6-ТЕ ПРЕЧИСТВАЩИ ПРОЦИСА


Онези, които имат отпуснато и флегматично тяло, трябва да практикуват най-напред тези шест крии, за да се подготвят за пранаяма, и после лесно ще постигнат успех. Тази шест крии са дхаути, басти, нети, тратака, наули и капалабати.

Дхаути

Вземете чиста муселинена кърпичка широка 4 пръста и дълга 45 см. Намокрете я с топла вода. Страничните ивици трябва да са здрави, тъй че никакви нишки да не висят. Бавно я глътнете и след това я изтеглете. Първия ден глътнете 30 см, а след това ежедневно увеличавайте по малко. Това се нарича вастра дхаути. В началото може да почувствате леки пристъпи на повдигане, но те спират на третия ден. Тази практика лекува болести на стомаха като гастрит, разстройство, уригване, също треска, лумбаго, астма, далак, проказа, кожни болести и неразположения на флегмата и жлъчката. Няма нужда да я практикувате ежедневно - веднъж седмично или веднъж на две седмици е достатъчно. Измивайте кърпичката със сапун и я пазете винаги чиста. След приключване на практиката изпийте чаша мляко - иначе ще почувствате сухота отвътре.

Басти

Това може да се практикува с или без бамбукова тръбичка, но по-добре с такава. Седнете в леген с вода, в който да се потопите до пъпа. Заемете позата уткатасана, като тялото почива върху предната част на краката, а петите са притиснати към задните части. Вземете малка бамбукова пръчка, дълга 6 пръста, и я пъхнете на дължина 4 пръста в ануса, след като смажете тръбичката с вазелин, сапун или касторено масло. След това свийте ануса. Бавно всмукнете вода във вътрешностите. Добре я разклатете и след това я изхвърлете навън. Това е джала басти. Чрез джала басти се лекуват болести на далака, пикочните пътища, разстройство, миалгия, воднянка, разстройства в храносмиланетоо, болести на червата, болести, породени от прекалено много газове, жлъчка и флегма. Тази крия трябва да се прави сутрин на празен стомах. Когато приключите, изпийте чаша мляко или хапнете нещо. Тя може да се практикува и в река.

Има и друг начин да се прави басти без помощта на вода. Той се нарича стхала басти. Седнете в пашчимотанасана на земята и бавно разклатете стомаха и корема с движения надолу. Стегнете сфинктера. Това отстранява запека и всички стомашни неразположения, но не е така ефективно каато джала басти.


Нети

Вземете тънък конец, дълъг около 12 пръста (половин аршин). Пъхнете го в ноздрите си и го извадете през устата. Можете да прекарате конеца през едната ноздра и да го извадите през другата. Конецът се намазва с лепило, за да стане твърд и да преминава лесно. Тази крия пречиства черепа и дава ясно и точно виждане. С нея се лекуват хрема и ринит.


Тратака (взиране)
Взирайте се неподвижно без да мигате, концентрирани върху какъв да е малък обект, докато започнат да ви текат сълзи. Чрез тази практика се отстраняват всички болести на очите. Нестабилността на ума изчезва. Достига се шамбхави сидхи. Развива се волята. Постига се ясновидство.


Наули

Това е въртене на стомаха с помощта на ректалния мускул. Наведете главата надолу. Изолирайте ректалния мускул и го завъртете отдясно наляво и обратно. Това отстранява запека, увеличава гастричния огън и премахва всякакви стомашни неразположения.


Капалабати

Правете бързо речака и пурака, като ковашко духало. Това отстранява всички неразположения във флегмата. Подробни укаазания са дадени отделно.
Активен
delfin
Гост
« Отговор #2 -: Ноември 09, 2009, 16:18:49 »

СТАЯТА ЗА МЕДИТАЦИЯ


Трябва да имате отделна стая за медитация, която да заключвате. Никога не пускайте никого там. Пазете я свещена. Ако не можете да си позволите да имате отделна стая за съзерцание и пранаяма, трябва да имате местенце в ъгъла на тиха стая, отделено с параван специално за целта. Сложете снимката на своя гуру или Ища девата пред себе си. Правете ежедневно пуджа на снимката, физически и умствено, преди да започнете медитация и пранаяма. В стаята горете тамян или други благовония. Пазете там някои свещени книги, като Рамаяна, Шримад Багавата, Гита, Упанишадите, Йога-вашища и др. Постелете сгънато на четири одеало, и над него мек бял плат. На това ще правите асаните си. Или постелете трева куша, а над нея еленова или тигрова кожа. За медитация и пранаяма сядайте там. Малките насекоми или буболечки няма да ви безпокоят. Когато сте седнали в асана, главата, шията и торса трябва да са в една линия. По този начин гръбначният мозък, който е в гръбначния стълб, ще бъде свободен.


Петте основни изисквания

За практикуването на пранаяма са необходими пет неща.

Първо - подходящо място;
второ - подходящо време;
трето- умерена, основна, лека и хранителна храна;
четвърто - търпелива и упорита практика с жар, лекота и сериозност, и
накрая - пречистване на надите (нади шудхи).

Когато надите са пречистени, ученикът влиза в първата степен на практикуване на йога - арамбха. Практикуващаият пранаяма има добър апетит, добро храносмилане, ведрост, смелост, сила, жар, голяма жизненост и красота. Йоги трябва да приема храна тогава, когато работи сурия нади или пингала, т.е. когато дишането преминава през дясната ноздра, тъй като пингала нагорещява и смила храната бързо. Не трябва да практикувате пранаяма непосредствено след ядене, нито когато сте много гладни. Постепенно човек трябва да достигне задържане на дишането до 3 гатики (час и половина) на един път. Чрез това йоги достига много психически сили. Когато човек иска да спре дишането си за дълго, той трябва да отиде да живее при йога-учител, който в детайли познава пранаяма. С постоянна практика и без чужда помощ дишането може да бъде задържано 1 - 3 мин. Това е предостатъчно за пречистване на надите и стабилизиране на ума и за добро здраве.


Мястото

Подберете уединено, красиво и приятно място, където никой няма да ви безпокои - на брега на река, езеро или море, или на някой плаанински връх, където има красив извор и горичка, и където лесно може да се снабдявате с мляко и храна. Постройте си малка кутир (хижа, колиба). Направете си дворче, в единия ъгъл на който изкопайте кладенец. Невъзможно е човек да намери идеално от всяка гледна точка място.

Много подходящи за колиби са бреговете на реките Нармада, Ямуна, Ганг, Кавери, Годавари, Кришна. Трябва да изберете такова място, че да сте близо до други праактикуващи. В момент на трудности може да се съветвате с тях. Вярвайте в йога-криите. Когато виждате и други отдадени, прилежно ще следвате практиката си, ще получите вдъхновение и ще се стараете да ги надминете. Добри места са Насик, Ришикеш, Джанси, Праяг, Утаркаши, Вриндаван, Айодхя, Варанаси и др. Ако си изградите колиба там, където има много хора, те от любопитство ще ви безпокоят. Няма да имате духовни вибрации на такова място. Ако си направите колиба в гъста гора, ще бъдете без защита от крадци и диви животни. Ще ви бъде трудно да се снабдявате с храна. В Светасвара Упанишад се казва: "На равно място, без камъчета, огън и чакъл; приятно за окото, близо до пещера, защитено от вятъра, нека там човек да насочи ума си към Бога."

Онези, които практикуват в къщи, могат да превърнат една от стаите си в гора. Всяка уединена стая ще им послужи.


Времето

Практикуването на пранаяма трябва да започва през вашанта риту (пролетта) или сарад риту (есента). В тези сезони човек може да достигне успех без трудности или неприятности. Вашшанта е периодът март-април. Сарад - есента, е септември-октомври. През лятото не практикувайте пранаяма следобед или вечер - само в хладните сутрешни чоасове.
Активен
delfin
Гост
« Отговор #3 -: Ноември 09, 2009, 16:22:02 »

Адхикари

Онзи, който има спокоен ум, който е подчинил своите индрии , който вярва в думите на гуру и Шастрите, който е астика (т.е. вярва в Бога) и е умерен в яденето, пиенето и спането, и който копнее за освобождение от колелото на раждане и смърт, е адхикари (квалифициран) за практикуване на йога. Такъв човек може лесно да успее в практиката си. Пранаяма трябва да бъде практикувана с внимание, упоритост и вяра.

Онези, които са пристрастени към удоволствията на сетивата, които са надменни, нечестни, лъжливи, ловки, коварни и вероломни; които не уважават садху, саняси и техните гуру или духовните учители и се забавляват в празни спорове, или много обичат да приказват, онези, които са неверници, които прекалено много общуват със светски настроени хора, които са жестоки, груби и алчни и правят много излишна вявахара , никога няма да достигнат успех в пранаяма или която и да е йогийска дисциплина.

В зависимост от санскари , разум, степен на вайрагя , вивека и мумукшутва и способностите за садхана има три типа адхикари, а именно: 1. добри (уттама); 2. средни (мадхяма) и 3. низши (адхама).
Вие трябва да се обърнете към гуру, който познава Йогашастрите и ги е овладял. Седнете в преплетените му в лотос нозе. Служете му. Разсейте съмненията си чрез смислени и разумни въпроси. Получете указания и практикувайте с ентусиазъм, жар, внимание, искреност и вяра, според методите, преподадени от учителя.
Практикуващият пранаяма трябва винаги да говори меко и благо. Той трябва да бъде любезен към всеки. Той трябва да бъде честен. Той трябва да говори истината. Той трябва да развие вайрагя, шрадха (вяра), бхакти (отдаденост), каруна (милосърдие) и др. Той трябва да съблюдава абсолютно безбрачие. Онзи, който има семейство, трябва да бъде много умерен в секса, ако практикува.


Диетична дисциплина

Опитният в йога трябва да изостави храни, вредни за практикуването. Той трябва да се откаже от сол, горчица, кисело, люто, от пикантни и горчиви неща, асафетида , обожаването на огъня, на жените, твърде много ходене, къпане при изгрев, измършавяване на тялото чрез пости и пр. В ранните стадии на практиката е необходимо да се яде мляко и ги ; също храни, състоящи се от жито, зелени бобови растения и червен ориз, се смятат за благоприятстващи напредъка. Тогава той ще може да задържа дишането си колкото дълго желае. Като по този начин достигне задържане на дишането колкото желае, той постига кевала кумбака (спиране на дишането без вдишване и издишване). Когато някой достигне кевала кумбака, с издишването и вдишването е приключено. Няма нищо в трите свята, което той да не може да постигне. В началото на практиката се отделя много пот. Както жабата се движи със скокове, така йоги, седнал в падмасана, се движи по земята. С напредъка на практиката той може да се вдига от земята. Както е седнал в лотос, той левитира. В него се издига силата да извършва изключителни подвизи. Никаква болка - малка или голяма - не му влияе. Телесните секреции и сънят намаляват; няма сълзи, слюнка, пот и лош дъх. С напредъка на практиката той добива голяма сила, чрез която достига бхучара сидхи - тя му дава възможност да контролира всички същества, които ходят по земята; тигри, елени, слонове, диви биволи и лъвове умират от удар от дланите му. Той става красив като Бога на Любовта. Чрез запазване на семето тялото на йоги излъчва приятна миризма.


Йогийска диета

Инстинктът или вътрешният глас ще ви водят в подбора на храните. Вие самите сте най-добрите съдии при съставянето на йогийското сатвично меню, което да подхожда на вашия характер и телосложение. По-подробна информация е дадена в приложението.


Митахара

Приемайте пълноценна сатвична храна толкова, че стомахът ви да се напълни наполовина. Една четвърт напълнете с чиста вода. Нека другата четвърт да остане свободна за разширяването на газовете и за умилостивяване на Бога.


Чистота на храненето

"От чистотата на храната следва пречистването на вътрешната природа, с чистотата на вътрешната природа паметта става силна, а със засилването на паметта следва отхлабването на всички връзки, и така мъдрите достигат освобождение."

Не трябва да практикувате пранаяма непосредствено след ядене, нито когато сте много гладни. Преди да започнете пранаяма, посетете тоалетната и изпразнете червата. Практикуващият трябва да спазва самяма (контрол) в яденето и пиенето.

Онези, които са стриктни и редовни в диетата, извличат огромна полза от практиката. Те бързо успяват. Онези, които страдат от хроничен запек, или които дефекират след обед, могат да практикуват пранаяма в ранна утрин, без да са отговорили на повика на природата. Те трябва да опитат чрез някакви средства да започнат да изпразват червата си сутрин.

Храната играе много важна роля в йога-садханата. Ученикът трябва да бъде много, много внимателен при подбора на храните си, особено в периода на садхана. По-късно, когато се достигнат пранаяма-сидхи, драстичните диетични ограничения могат да бъдат премахнати.


Чару

Това е смес от сварен бял ориз, ги, захар и мляко. Това е пълноценно съчетание за брахмачарини и практикуващи пранаяма.


Млечна диета

Млякото трябва да бъде подварено, но не преварено - т.е. веднага, щом възври, да се махне от огъня. Твърде много варене разрушава витамините, тайнствените хранителни принципи, и го прави негодно за йогийската диета. Млякото само по себе си е съвършена храна, защото съдържа различни хранителни съставки, които са добре балансирани. То оставя много малко отпадъци в червата. Това е естествена форма на диета. Плодовете са източници на много енергия. Банани, грозде, портокали, ябълки, нарове, манго, чикку (саппота) и фурми са пълноценни плодове. Лимоните имат анти-скорбутни свойства и възстановяват кръвта. Плодовите сокове съдържат витамин С. Чикку увеличават чистата кръв. Мангото и млякото са здравословно хранително съчетание. Можете да живеете само на манго и мляко. Сокът от нар е охлаждащ и много хранителен. Бананите са много хранителни и съществени. Плодовете подпомагат концентрацията и съсредоточаването на ума.


Позволени храни

Ечемик, жито, ги, мляко, бадеми удължават живота и увеличават силата. Ечемикът е чудесен продукт за йоги и садхака. Той също така охлажда. Шри Свами Нарян, авторът на "Самка анубхав" живее само с ечемичен хляб, който препоръчва на учениците си. Разправя се, че цар Акбар се хранел също само с овес.

Можете да се храните с жито, ориз, ечемик, мляко, хляб, краве мляко, ги, захар, масло, небет шекер, мед, изсушен джинджифил, зелени бобови растения, мунгдал, панчашака зеленчуци, пюпидалай, картофи, стафиди, фурми, леко кичди или зелен дал. Кичди е лека храна и може да се приема спокойно. Храната трябва да бъде намалявана пропорционално на увеличението на кумбака. В началото на практиката не трябва да намалявате храната си твърде много. Винаги в садханата си трябва да се вслушвате в здравия си разум. Панчашака е един от видовете спанак. Има пет вида. Това са отлични зеленчуци. Тлъстите сочни млади листа се възваряват и подправят или се изпържват с ги. Когато пингала или сурия нади преминава през дясната ноздра, тогава трябва да се храните. Сурия нади дава топлина. Тя лесно ще смели храната. Можете също да ядете плодовете на хлебното дърво, краставици, син патладжан, плантиново стъбло , лауки, парвал и бинди (раменка).
Активен
delfin
Гост
« Отговор #4 -: Ноември 09, 2009, 16:24:32 »

Забранени храни

Много подправени ястия, лютиво къри , чатни, месо, риба, люти чушки, кисели храни, тамаринд, горчица, всички видове растително масло, асафетида, чесън, лук, урадки дал (чер нахут), всички горчиви неща, сухи храни, черна захар, оцет, алкохол, кисела извара, застояли храни, пикантни и печени храни. Тежки зеленчуци, презрели или зелени плодове, тикви и пр. трябва да бъдат избягвани. Месото може да направи човека учен, но не и философ, йоги или татва джнани. Лукът и чесънът са по-лоши от месото. Всички храни съдържат малко количество сол, така че дори и да не добавяте сол отделно, тялото извлича необходимата сол оттам. Отказът от солта няма да доведе до недостиг на солна киселина и лошо храносмилане, както алопатичните лекари глупаво си въобразяват. Солта възбужда страстите. Ако се откажем от нея, няма да си навредим с нищо. Махатма Ганди и Свами Йогананда са се отказали от солта за над 13 години. Отказът от солта ви помага да си контролирате езика, а оттам и ума, и да развиете волята си. Ще се радвате на добро здраве. Стоене край огъня, компания на жени и светски настроени хора, ятра , дълги разходки, носене на тежък товар, студени бани в ранна утрин, груби думи, говорене на неистини, нечестна практика, кражба, убиване на животни, химса от всякакъв вид, независимо в мисъл, дума или дело, омраза и враждебност към когото и да било, биене, караници, гордост, двуличие, интригантство, злословие, клюкарство, извратеност, разговори за друго, освен за Атман и мокша, жестокост към животни и хора, твърде много постене или ядене само веднъж всеки ден и пр. не се позволяват на практикуващия пранаяма.


Колиба за садхана

Практикуващият пранаяма трябва да си направи хубава стая или колиба с много малка врата и без цепнатини. Тя трябва да бъде добре облепена с кравешки лайна или с бял цимент. Да няма никакви буболечки, комари и въшки. Тя трябва да се премита добре всеки ден с метла. Трябва да бъде парфюмирана с благовония и в нея да се гори уханна смола. Като седне нито твърде високо, нито твърде ниско, на постелка, направена от плат, еленова кожа и трева куша, сложени едно над друго, мъдрият трябва да заеме поза лотос и с изправено тяло и ръце, събрани за поздрав, да поздрави своето божество-покровител и Шри Ганеша, като повтори "Ом Шри Ганеша Намах". След това трябва да започне пранаямата.


Матра

Времето, необходимо да се обиколи дланта на ръката нито много бавно, нито като бързо щракнем с прости веднъж, се нарича матра.

Всяка единица за време се нарича матра. Понякога за една мантра се приема мигането на окото. Времето, нормално необходимо за едно вдишване и издишване, се смята за една матра. Времето, неообходимо за произнасяне на едносричното ОМ, се смята за една матра. Това е много удобно. Много практикуващи пранаяма приемат тази единица време в пракиката си.


Падмасана (поза лотос)

Тя също е известна като камаласана. Камала означава лотос. Когато асаната се изпълнява, тя до известна степен представлява появата на лотос. Оттам и името й.

Между четирите пози, предписани за джапа и дхияна, падмасана е първа. Тя е най-добрата асана за съзерцание. Риши като Геранда и Шандива говорят за голямото значение на тази важна асана. Тя е много подходяща за глави на семейства. Дори жени могат да седнат в тази асана. Падмасана е подходяща за слаби хора и за младежи.


Техника

Седнете на земята, като изпънете крака напред. След това сложете дясното ходило на лявото бедро, а лявото ходило - на дясното бедро. Сложете ръцете на коленните стави. Можете да сключите пръсти и да ги сложите над левия глезен. Това за някои е много удобно. Или да сложите лявата ръка на лявото коляно, а дясната ръка - на дясното коляно с длани нагоре, като показалецът да сочи към средната част на палеца (чинмудра).


Сидхасана (съвършената поза)

Следваща по важност след падмасана е сидхасана. Някои възхваляват тази асана като дори по-висша от падмасана за дхияна (съзерцание). Ако овладеете тази асана, ще добиете много сидхи . Тя също е била практикувана от много сидхи (съвършени йоги) от миналото. Оттам и името й. Дори по-пълни хора с дебели бедра могат лесно да практикуват тази поза. Всъщност за някои хора тя е по-добра от падмасана. Млади брахмачарини, които се опитват да живеят твърдо в безбрачие, трябва да практикуват тази асана. Тя не е подходяща за жени.

Техника

Сложете лявата пета на ануса (гуда), крайното отверстие на храносмилателния канал,а дясната пета - в основата на репродуктивния орган. Ходилата и краката са сложени така, че глезенните стави се докосват. Ръцете могат да бъдат като в падмасана.


Превод: Вяра Петрова
Активен
Kaloyan
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 91


« Отговор #5 -: Юни 21, 2010, 22:58:05 »

Това за четене ли е или за практикуване?
Активен

Колкото повече разбирам хората,толкова повече ми се живее със животните
stoff
Гост
« Отговор #6 -: Февруари 05, 2011, 22:02:24 »

Много плява и много глупости. Отсейте техниките,изберете си спорт, практикувайте го и дишайте ритмично.
Активен
Ich
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1647

  • Град: различни планетки
  • Michail Kolev
    « Отговор #7 -: Февруари 05, 2011, 22:09:09 »

    Много плява и много глупости. Отсейте техниките,изберете си спорт, практикувайте го и дишайте ритмично.

    Защо йога да е глупост?
    Активен
    Свързан
    **
    Неактивен Неактивен

    Публикации: 186


  • Град: Монреал, Канада
  • « Отговор #8 -: Август 11, 2013, 17:32:58 »

    Много плява и много глупости. Отсейте техниките,изберете си спорт, практикувайте го и дишайте ритмично.

    Защо йога да е глупост?

    Защото това би било в полза на съвремената медицина и на някои и други групировки :-).
    Активен

    Сатчитананда ...
    Страници: [1]   Нагоре
    Отиди на:  


    Бог е Любов и е в мен, аз съм Любовта и с Бога в едно цяло с вярата и упованието в Бога аз съм неговото най-достойно проявление, за което той ме обича и облича в ризница от Любов, която да ме пази и закриля от всякакви зли сили и вмешателства в живота ми и в мен самия! Амин
    Ширинан | Психолог  © Copyright