Колективна онлайн медитация за прочистване на енергийното поле около България
(Всеки Понеделник, Сряда и Неделя от 22:00ч.)


          

Страници: [1]   Надолу
Сподели тази тема във Facebook Сподели тази тема във Facebook
Автор Тема: Исихазмът- българско духовно учение  (Прочетена 1422 пъти)
Paladin60
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 95

« -: Март 03, 2011, 11:47:01 »

Исихазмът (от гръцки: ἡσυχασμός, от ἡσυχία, спокойствие, тишина, уединение) е мистическо течение в православното християнство, според което при усилена молитва и вглъбяване, вярващият може да постигне единение с Бог.
Според исихазма най-важното средство за непосредственото богопознание и истинско богословие е методът на постоянната молитва. Първото условие за истинската молитва се състои в постигането на „внимание“, като умът се концентрира „в сърцето“.
Исихастите проповядват, че единението с Бога може да се постигне, когато човек успее да види Божествената светлина. Това се постига чрез особена исихастка практика. Тя включва поставянето на тялото в специално положение, задържане на дишането и непрекъснато повтаряне на Иисусовата молитва. По този начин човек постепенно достига до състояние на блаженство и в края на краищата съзира Божествената светлина - онази, която преди това били в състояние да видят само учениците на Иисус Христос.
През втората четвърт на XIV век привърженици на исихазма стават много видни византийски богослови, между които изпъква със своята начетеност и познания Григорий Палама. Чрез неговите богословски произведения и чрез споровете, които той води със своите противници, исихазмът се превръща в учение, което претендира, че отразява самата същност на православното християнство.
Св. Григорий Палама е апологетът на исихазма и богословът, а св. Григорий Синаит е учителят и практическият наставник.
Първите учители на българския исихазъм са св. Теодосий Търновски (около 1300 - 1363), св. Ромил Видински, патриарх Евтимий и митрополит Киприан Киевски. Съзерцателното монашество се разпростира из цялото славянско християнство през късното средновековие.
Григорий Палама е роден през 1296 година в Мала Азия. По време на турското нашествие семейството му бяга в Константинопол, където е приютено от император Андроник II Палеолог (1282-1328). Бащата на Григорий става високопоставен сановник в двореца, но умира скоро след това и за възпитанието и образованието на осиротелия Григорий се заема самият император. Вместо да постъпи на служба в двореца, двадесетгодишният Григорий, заминава през 1316 г. за Света Гора и постъпва като послушник в манастира Ватопед, а след време приема монашеска схизма под ръководството на преподобния Никодим Ватопедски. Майката и сестрите на св. Григорий също приемат монашество.
След смъртта на духовника си Григорий Палама се заселва в обителта Глосия. Там настоятелят на обителта го въвежда в учението на исихазма. През 1326 г., за да се предпазят от нападенията на турците, монасите се прибират в Солун. Там св. Григорий е ръкоположен в свещенически сан. Прочува се с богословските си умения и е поканен от атонските монаси да обори еретичното учение на Варлаам Калабрийски.
Можем да се гордеем с наше, българско православно духовно учение, което се разпространило в Русия и други славянски страни.
Нетварната светлина от планината Тавор, която видели учениците на Христа днес е светлината на Свети Дух- Параклете, което значи застъпник и учител.
Силата на искрената молитва, подкрепена с постоянство и силна вяра е възможна и днес.
Тя е чисто българския духовен път към Отца.
Активен
artist5
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 69

« Отговор #1 -: Октомври 24, 2011, 15:52:44 »

   Това, някой пробвал ли го е или нещо подобно?
Активен
Търсач
Търсач
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 393


WWW
« Отговор #2 -: Октомври 24, 2011, 15:56:00 »

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Y53wUWR35Ws" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=Y53wUWR35Ws</a>
Активен

дрян
*
Неактивен Неактивен

Публикации: 16

« Отговор #3 -: Октомври 21, 2012, 12:35:02 »

Много хубаво, много хубаво
И ето думите на Св. Григорий Синаит, който преоткрива и внася в България исихазма който въпреки своите дълбоки християнски корени е бил частично и слаборазпространен през средата на ХIV век
"""И рече старецът...

Св. Григорий Синаит за сърдечната молитва

Свободната от духовна прелест Иисусова молитва, низвеждаща огън на земята на сърцето ни, се съпровожда от топлина, опалваща страстите като тръни и образуваща в душата тишина и радост. Топлината не идва нито отляво, нито отдясно, нито от горе, но струи в сърцето подобно на воден извор от Животворящия Дух.
 
Когато в безмълвие очакваш да бъдеш с Бога, никога не приемай каквото и да било чувствено или духовно, което ти се представя образно нито извън, нито вътре в теб, та дори това да е образ на Христа или видим ангел, или обликът на светец, нито даже светлина, просветваща и мечтателно отпечатваща се в ума. Умът сам по себе си има природната способност да мечтае. Той с лекота строи образи на онова, чрез което невнимателният може да си навреди, като го приеме... Винаги оставай негодуващ срещу мечтанията, като съхраняваш ума си постоянно безцветен, безвиден и безформен.
 
Паметта за Бога или умната молитва е най-висока от всички видове духовна деятелност. Тя, както и любовта Божия, е глава на добродетелите.
 
Като сведеш глава и като събереш ума в сърцето си, разбира се, ако то е отворено, призовавай на помощ Господ Иисус Христос... Търси Господа с напрежение и ревност.
 
Едни учат да се мълви молитвата устно, други - мислено. Аз бих казал - и по единия, и по другия начин, защото поради изнемога понякога умът не е в състояние да произнася молитвата, а друг път - устата.
 
Знай, че сам по себе си никой не може да удържи ума си от разсеяността, ако не бъде удържан от Светия Дух... Задържането на дишането със свити устни може да удържи ума, но само отчасти, след което той отново се разсейва. И така, когато в сърцето настъпи действието на молитвата, тогава то съвършено задържа ума около себе си, като го радва и не допуска да бъде пленен."""

От всички видове вяра, една е тази която има як и здрав гръбнак - необратимата вяра.
Активен
Финист
Финист
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 142


WWW
« Отговор #4 -: Октомври 23, 2012, 20:50:32 »

Да, НЯКОЙ го е пробвал. Всъщност мнозина Усмивчица

Аз следвам ПОДОБЕН метод. Макар че горното описание... въпреки че е я вярно, то е като да кажеш, че целта на автомобила е да се движиш с голяма скорост и да ти е комфортно при това... има нещо общо, но нищо СЪЩЕСТВЕНО за жалост.

До колкото знам, има и други системи, използващи подобен метод, с някакви вариации. Просто "исихазъм" е била формата, в която мистицизмът е бил най-приемлив за нас, Българите, в съответната епоха, и затова тя се е разпространила тук, и от тук на други места. Обаче да не се мислим, че днес е изчезнал. Да, тази форма я няма, но има други, може би не толкова религиозни, но пък подходящи за днешните Стига да имаме "въгърци в задника", да не си седим пред монитора, а да одим да дирим и ке намерим... ако ни требе.
Активен
Страници: [1]   Нагоре
Отиди на:  


Подобни теми:
Заглавие Започната от Отговори Прегледи Последна
публикация
Духовно родословие
Духовни връзки и взаимоотношения
Administrator 0 1300 Последна<br />публикация Юли 21, 2009, 23:24:35
от Administrator
Учение за вашата душа
Духовни учения
Administrator 0 1039 Последна<br />публикация Юли 22, 2009, 00:16:20
от Administrator
Духовно виждане « 1 2 3 4 »
Духовни учения
nia.boneva6 59 4871 Последна<br />публикация Септември 03, 2012, 00:14:45
от Old_Soul
Българско Църковно Затъмнение!!!
Духовни учения
Soenya 4 1049 Последна<br />публикация Март 19, 2011, 13:51:48
от Аэ съм
Духовно сърфиране « 1 2 »
Духовни учения
Sunshine(sun) 23 1190 Последна<br />публикация Септември 07, 2012, 20:52:28
от sharga

Бог е Любов и е в мен, аз съм Любовта и с Бога в едно цяло с вярата и упованието в Бога аз съм неговото най-достойно проявление, за което той ме обича и облича в ризница от Любов, която да ме пази и закриля от всякакви зли сили и вмешателства в живота ми и в мен самия! Амин
Ширинан | Психолог  © Copyright